Dec 16, 2009

Ecoenduro - Verdens første løb på EL...


En oplevelse af den anden verden fik jeg mig fra d. 11-13 december til verdens første motorløb på El motorcykler!
Som ambassadør af Ecoenduro var jeg inviteret med til løbet sammen med nogle af verdens hårdeste jord kørere. Navne som Joel Smith 5 x MX verdensmester, Brødrene Kjær Jørgensen, Adskillige Dakar kører som Pål Anders Ullevålseter, Anni Seel og danske MX navne som Kasper Lyngaard var bare nogle af de kørere jeg var op imod.

At komme fra asfalten og så skulle køre ræs på små stier i skoven med de vildeste forhindringer som væltede træstammer, dybe klistrede mudderhuller til stejle glatte bakker og samtidigt holde tempo var nok en af de største udfordringer jeg har prøvet i mit liv.

Ivan Reedtz-Thotz er manden bag dette geniale projekt i samarbejde med Søren Clauding og DMU. Stor respekt til dem alle for arrangementet, det var gennemført, proffesionelt, og vigtigst af alt, Sjovt! Samtidigt har de fokus på fremtiden og kommer motorsportskritikerne i møde ved være så langt fremme i skoen med afvikling af dette løb.

Løbene blev kørt på Ivan Reedtz-Thotz grund ved feddet, Faxe kalk, Møn og Svanemølle kaserne.
Ruterne strækte sig fra 1,5 km. til 11 km. lange. Cyklerne fra Sweitz Quantya var stærke og holdt hele vejen igennem. Mandskabet fra Quantya ydet et kanon arbejde, som gjorde det muligt for os at køre alle ruterne igennem.
Det var i sig selv ekstremt at køre i skoven med fuld rulle på, det krævede en enorm koncentration, som jeg godt kan sammenligne med min egen sport. Men med det sagt er det også det eneste jeg kunne bruge.
Det mest ekstremme var at køre aftenløbene! Der er mørkt på Sydsjælland skal jeg hilse og sige... Vi fik monteret lys på hjelmen og en lygte på styret og så bare derud af på en 11 km. lang rute. Det var muligvis noget af det sjoveste jeg har prøvet på 2 hjul nogensinde!!!
På den sidste rute i skoven sluttede jeg som nr. 25 ud af 38, ik så dårligt taget i betragtning af at jeg er den eneste i feltet som kommer fra asfalten, så dem jeg lagde bag mig var alle jord fræsere!

Finalen om søndagen var på Svanemølle kaserne. Et form for Supermotard løb. Jeg troede jeg kunne bruge noget af min egen erfaring fra asfalten her, men det mindede mest om cross på flad jord.
Men det var kanon spændende og fik virkelig mit konkurrence gen frem. Jeg klarede 3 heats og måtte derefter se mig slået... Men jeg holdt tempo med de hårde drenge og gav dem kamp hele vejen.

En helt igennem fantastisk oplevelse som jeg bakker op hele vejen. El motorcyklerne erstatter ikke de rigtige endnu. Men de åbner op for nogle helt nye muligheder. Tænk bare på de fantastiske omgivelser vi kørte på i weekenden, det havde aldrig været muligt med motorstøj.

Hold øje med www.ecoenduro.dk i fremtiden. Danmark er helt fremme i vognen...





No comments: